Edukacja
Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób, aby uczniowie uważali ją za cenny dar, a nie za ciężki obowiązek.
Albert Einstein
Szkoła Podstawowa
Szkoła podstawowa to pierwszy obowiązkowy etap formalnej edukacji. Tworzy fundament wykształcenia - łagodnie wprowadza uczniów w świat wiedzy, dbając o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny, emocjonalny, społeczny i fizyczny.
Etapy edukacyjne w szkole podstawowej
- I etap edukacyjny (klasy 1-3), czyli edukacja wczesnoszkolna
- II etap edukacyjny (klasy 4-6)
Cele kształcenia ogólnego w szkole podstawowej
- przyswojenie przez uczniów podstawowego zasobu wiadomości na temat faktów,
zasad, teorii i praktyki, dotyczących przede wszystkim tematów i zjawisk bliskich
doświadczeniom uczniów - zdobycie przez uczniów umiejętności wykorzystywania posiadanych wiadomości
podczas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów - kształtowanie u uczniów postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne
funkcjonowanie we współczesnym świecie
Najważniejsze umiejętności zdobywane przez ucznia w trakcie kształcenia ogólnego:
- czytanie – rozumiane zarówno jako prosta czynność, jako umiejętność rozumienia,
wykorzystywania i przetwarzania tekstów w zakresie umożliwiającym zdobywanie
wiedzy, rozwój emocjonalny, intelektualny i moralny oraz uczestnictwo w życiu społeczeństwa - myślenie matematyczne – umiejętność korzystania z podstawowych narzędzi
matematyki w życiu codziennym oraz prowadzenia elementarnych rozumowań
matematycznych - myślenie naukowe – umiejętność formułowania wniosków opartych na obserwacjach
empirycznych dotyczących przyrody i społeczeństwa - umiejętność komunikowania się w języku ojczystym i w języku obcym, zarówno
w mowie, jak i w piśmie - umiejętność posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, w tym także dla wyszukiwania i korzystania z informacji
- umiejętność uczenia się jako sposób zaspokajania naturalnej ciekawości świata,
odkrywania swoich zainteresowań i przygotowania do dalszej edukacji - umiejętność pracy zespołowej